13. december 2024
Vintrene i 1980’erne var hårde ved fugle og dyrelivet
Mange kan sikkert huske vintrene i 1980’erne, hvor nogle af dem var med langvarig frost og hårde kuldegrader. Det betød også, at især fuglelivet havde svært ved at klare sig vinteren igennem.
Nogle vil nok sige, at det bare var naturens gang, hvorimod andre ville sige at det var synd for dem og at de skulle hjælpes.
Den hjælp fik de så fra Dyrenes Dags Komite og Falcks Redningskorps i hele Danmark.
– De indgik en aftale om samarbejde, og hjælp med at fodre fugle og dyrevildtet, da de oplevede at åer, søer og fjorde frøs til, så fuglene ikke selv var i stand til at finde deres naturlige foder.
Og store snemængder, hvor det skiftede mellem frost og tø, skabte et hårdt panser på landjorden.
10. januar 1985 kan man læse i Ringkøbing Årbog: ”Falck er begyndt at købe stort ind hos kornhandlerne til foder til de forsultne svømmefugle. Dyrevenner opfordres til at hjælpe med fodringen”.
I februar 1985, bevilgede Dyrenes Dags Komite et beløb til Falck i Ringkøbing, så det blev muligt at købe 500 kg valset byg, der blev strøet ud som foder til de mange svømmefugle, der havde svært ved at finde mad, da deres spisekammer var totalt fastfrosset.
Der blev udvalgt forskellige ”spisesteder”, hvor fodret skulle lægges ud. Det var steder hvor der var naturlige åbninger i vandet. Det var blandt andet ved ved renseanlæggets udløb. Fodringen skulle også foregå på steder med højest 1 meter vand under isen.
Stationsleder Ole Fyrsterling ved Falck i Ringkøbing udtalte til Dagbladet: ”At vi selvfølgelig dagligt vil sørge for, at fuglene fodres, men vi vil da være glade for om nogle mennesker kan afse tid til at hjælpe os lidt”.
”Det kunne måske være pensionister, som havde tid og mulighed for en daglig tur med foder til fuglene. Vi er også interesseret i brød, og hvis det ikke er alt for tørt, er det også velegnet til fuglefoder”.
”Fuglenes naturlige muligheder for at finde noget at spise er forsvundet med den sne og is der ligger, men når først vi er gået i gang med vinterfodringen, siger det sig selv at vi bliver ved dagligt indtil fuglene selv kan finde deres føde igen.”
En gang imellem skete det også at svømmefuglene havde problemer med den megen is og havde brug for hjælp, og så måtte de indfanges først.
Den kommunale Skovskole og Falck i Ringkøbing etablerede også et samarbejde i 1985 om at hjælpe dyrene i den slemme vinterkulde med at skaffe den mest nødvendige føde.
Og den 19. januar 1985 skrev Ringkøbing Årbog: Falck og skovskolen er gået sammen i aktion for sultende fugle. Det kan sommetider være svært at være fodrer, tit må foderet de sidste kilometer enten bæres på nakken eller på kælk til foderstedet. Udover fodringen sørger folkene også for, at vågerne ikke fryser til.
Folk havde mulighed for at kunne aflevere foder til vildtet på Falck stationen, og havde man større portioner, ville der være mulighed for at det kunne hentes direkte af skovskolen.
I den tid hvor det ikke var nemt at udføre almindeligt skovarbejde, gik skovskolens folk i gang med den nye aktivitet til fordel for de sultne og frysende dyr.
12. december 2024
Banegården for mere end 100 år siden
Johannes Smith har i et lille skrift med titlen ”Togrejsen Ringkøbing-København og retur”, beskrevet Ringkøbing Banegård, som han husker den fra sin barndom omkring år 1905.
Det begyndte – som man kan tænke sig – på ”æ banegård”, og århundredet var ikke ret gammelt dengang. Det var banegården heller ikke, kun 25 år godt og vel, men det forekommer mig at den tidligt blev gammel i trækkene og at den havde fået de lugte
der på ubegribelig måde kan hænge ved et sted eller en stue til evig tid – næsten.
Røg og damp fra lokomotiverne var vel hovedleverandørerne, men kakkelovnene i de to ventesale ydede også deres, og det deres lugt blev blandet med, var yderst forskelligt. I tredieklasses ventesal, hvor der var servering, lugtede der stærkt af tobak og kaffepunch og af jævn hygge som svarede til sand på gulvet. I første klasses ventesal, som i reglen var halvtom, var der rødt plys på stole og sofa, og en stor kakkelovn som man visse dage ikke skulle sidde for nær.
En dør førte ind til et mindre værelse som jeg er afskåret fra at kunne beskrive nærmere, eftersom det var forbeholdt damer – sikkert uanset om de kun havde 3. kl. billet: man fandt selv ud af om man var dame eller kone. Ved togtider var der gerne et kvindeligt væsen til stede (i tækkelig sort kjole med hvidt forklæde) for at gå damerne til hånde.
Selv hurtigtogene holdt dengang ret længe ved stationerne, i hvert fald ved købstæderne. Lokomotivet skulle hen til vandtårnet, en banemand, som vi kaldte dem der var ansat ved jernbanen, gik og slog på alle vognhjulene med en hammer, og med bagsiden af sin hånd følte han om vognakslerne var løbet varme.
Gods skulle læsses af og på, og passagererne skulle også have tid til et og andet, enten i restaurationen eller tværtimod. Det var dengang kun i enkelte kupeer der var toilet. Jeg har ladet mig fortælle at der godt kunne blive tid til at holde et mindre bestyrelsesmøde eller en formel generalforsamling i ventesalen, mens toget holdt, og at en tandlæge på samme rejse kunne klare flere tandudtrækninger på omegnsstationerne.
I hvert fald var det almindeligt at man indfandt sig på banegården når venner og slægtninge rejste igennem, og der blev gerne god tid til at udveksle alle nyhederne. Det ene med det andet førte til at det blev noget af en folkeforlystelse at gå ned til toget. Man traf altid bekendte, og hele teknikken og ceremoniellet bød på noget for folk af alle aldre.
Stationsforstanderne var dengang ofte tidligere officerer, stramme i uniformen og
med ulastelige handsker, og de krævede formerne overholdt. En af dem i Ringkøbing
holdt på at togføreren umiddelbart før afgang stillede foran stationsforstanderen og
gjorde stram honnør, hvorefter stationsforstanderen personligt ringede med klokken for
tredie gang, togføreren fløjtede til afgang og lokomotivet svarede, så vidt jeg husker, med
et langt og et kort dut. Afgangen skulle ikke komme bag på nogen. Alligevel kunne det ske at Lille-Petersen måtte løbe et stykke med toget for at få pengene for avisen, eller at en mand kom styrtende ud fra restaurationen i sidste ejeblik, fordi han skulle ha den sidste genstand med. Ganske vist blev der råbt ud i begge ventesale – med en speciel opkrølle på slutningen af stednavne-remsen – men det blev gerne gjort i så god tid at man mente det »ingen jav« havde.
Jo der var atmosfære på en banegård i gamle dage; derfor generede det mig ikke spor at min mor altid ville derned i god tid, hvad enten nogen af os skulle rejse eller vi blot skulle hilse på gennemrejsende. Det er vane jeg i øvrigt aldrig har lagt af, hvad jeg tit har måttet høre for. Det kan jeg endda finde mig i, men jeg finder det uretfærdigt at jeg hele mit liv er kommet for sent til utallige tog i drømme, ovenikøbet tit i bar skjorte.
På et eller andet tidspunkt blev perronen på Ringkøbing banegård gjort bredere, men i mine første barneår nåede den ikke længere ud end halvtaget på stationsbygningen.
Lokomotivets tuden vænnede jeg mig nogenlunde hurtigt til, men lufttrykket fra de store maskiner – undertiden var der spændt to for – chokerede mig en hel del, og stod man for nær ved, kunne man godt risikere at blive indhyllet i røg og damp. Men når toget først holdt – ja nu husker jeg pludseligt det halvmørke og på sin vis hyggelige
rum der opstod når toget holdt helt ind til halvtaget over den smalle perron, og det myldrende liv der i et nu udfoldede sig, i hvert fald ved de vigtigste af dagens tog.
Rejsen til København tog dengang ca. 12 timer. Jeg gjorde den første gang i 1904 sammen med min mor, der skulle besøge sin mor i København. Jeg husker det på at det var året før jeg kom i skole. Vi rejste hjemmefra i maj og kom hjem i juni, mener jeg at vide. Det fænomen jeg kalder ”alle tings første gang” har jeg mange eksempler på fra denne togrejse. Jeg husker adskillige enkeltheder fra turen derover, og ikke en eneste fra hjemrejsen.
Der var to Københavnertog, et der gik om morgenen ved 8-9 tiden, og nattoget der gik
ved ti-tiden – æ ti-tog – som byens ungdom valfartede til med forskellige motiver. Man
kunne – hvis man var i den jagende alder- gøre sig håb om at møde en af de opnåelige. De uopnåelige kom der kun når de havde virkeligt ærinde ved toget. For piger af den bløde mellemvare gjaldt det sikkert at ”vigtige” breve kunne benyttes som påskud.
Men det var længe efter 1904. Hin majmorgen stillede min mor og jeg naturligvis i god tid for toget kom. Vi sad længe i den fine ventesal, og jeg tør nok sige at vi ventede. Min lidt rastløse far, der fulgte os, fandt mere behag i den anden ventesal. Da toget kom, forhørte min mor sig om hvor kupeerne med toilet til befandt sig. Så vidt jeg husker var der gerne et toilet til to kupeer, så der var noget med aflåsningen at passe på.
11. december 2024
Starten på Ringkøbing Boligforening – lejlighederne i Skolevænget
På foranledning af Arbejdernes Fællesorganisation i Ringkøbing blev der den 30. juni 1945, lige efter 2. verdenskrig, indkaldt til et møde på Hotel Ringkøbing angående oprettelse af en boligforening.
Efter velkomst ved fællesorganisationens formand Henry Poulsen gav K. Hansen, Arbejderbo, en fyldestgørende information om byggeri i henhold til byggestøtteloven.
Efter en debat, hvor mange havde ordet, nedsatte man et udvalg, bestående af maskinarbejder H. 0. Poulsen, montør L. K. Madsen og assistent Munk Jensen, til at arbejde med boligsagen.
I den følgende tid arbejdede udvalget hảrdt og hurtigt, og allerede den 7. august 1945 sendte man en skrivelse til byrådet, hvori man forespurgte, om man kunne købe byggegrunden ved Skolevænget/Godthåbsvej, og om byrådet var villigt til at give en for-
håndsudtalelse om, at man kunne regne med den for et byggeriets gennemførelse nødvendige kommunale garanti for et statslån.
Svaret fra byrådet var positivt, vel også i betragtning af den store boligmangel, der herskede i Ringkøbing efter 2. verdenskrig, da mange var flyttet til byen i de fem krigsår.
I sit svar gav byrådet i august det nedsatte udvalg forkøbsret til grunden ved Skolevænget indtil 1. oktober 1946 til en pris af kr. 5,- pr. m² incl. gade- og kloakbidrag, og man gav tilsagn om den nødvendige garanti efter tilsendelse af tegninger og finansieringsplan m.v.
Efter modtagelsen af byrådets skrivelse tog udvalget kontakt til arkitekt Nicolai Andersen, Ringkøbing, og overlod til ham at fremkomme med et projekt til opførelse af en 3-etagers blok med 32 lejligheder. Efter flere møder, hvori Arbejderbo deltog, enedes om at bygge de 32 boliger i henhold til arkitekt Andersens tegninger.
Ringkjøbing Boligforening, organisering og vedtægter
Den 10. april 1946 havde udvalget indkaldt til møde på Højskolehotellet, og 60 interesserede mødte frem. Der blev redegjort for det forberedende arbejde, som udvalget havde udført vedrørende det kommende byggeri ved Skolevænget. Arbejderbo, arkitekt og ingeniør gav oplysninger om de tekniske detaljer ved indretning af de 32 boliger.
Efter mødet tegnede der sig 33 medlemmer til det påtænkte byggeri. De betalte hver et indmeldelsesgebyr på kr. 5,- og en medlemssandel blev tegnet for kr. 25,-. Herefter forlod de, der ikke havde tegnet sig som medlemmer, salen, og der blev fremlagt dagsorden for boligforeningens første generalforsamling. Der blev vedtaget vedtægter og valgt bestyrelse for den nye forening, som fik navnet Ringkjøbing Boligforening.
Generalforsamlingen vedtog at købe grunden matr. nr. 150 c, Ringkøbing Markjorder, af kommunen til en pris af kr. 5,- pr. m2 og at opføre den af arkitekt Andersen projekterede bygning med 32 boliger på Skolevænget til en anskaffelsessum på kr. 740.000.
Der blev foretaget lodtrækning blandt de 33 deltagere om placering i medlemsprotokollen.
Efter dette møde var boligforeningen nu selvstændig. Fra stiftelsen den 30. juni 1945 til den 10. april 1946 havde udvalget arbejdet under Arbejdernes Fællesorganisations ledelse, og Fællesorganisationen havde betalt alle udgifter for udvalget.
Men nu var datteren, Ringkjøbing Boligforening, flyttet hjemmefra og skulle herefter klare sig selv.
Lejerbo havde prøvet at starte i Ringkøbing et par år før, men uden held, så der er grund til at huske på, at uden Fællesorganisationen var der sikkert ingen boligforening blevet i Ringkøbing. Det var den der startede foreningen og betalte de første løbende udgifter.
Den nyvalgte bestyrelse gik nu for alvor i arbejde med mange møder og forhandlinger, blandt andet med indenrigsministeriet, som almennyttigt, statsstøttet byggeri hørte under, da der i 1946 endnu ikke fandtes noget boligministerium. Der blev ført forhandlinger med byens banker om byggelån og med kommunen, der var meget velvilligt indstillet, måske fordi byrådet dengang kun bestod af byens borgere.
Tilsagn om byggeriet på Skolevænget kom i februar 1947, og der kunne afholdes licitation. Der opstod dog mange problemer med at fremskaffe materialer, da der var mangel på alt efter krigen. Således var der ved indflytningen i 1949 endnu ikke installeret badekar.
Men trods alt var afdeling 1, Skolevænget, en realitet, og de sidste medlemmer flyttede ind den 1. august 1949, fire år efter boligforeningens stiftelse – i sandhed en lang byggesag.
10. december 2024
Brdr. Knudsen
Dagbladet skrev blandt andet: Hvis et imponerende element skal hæftes på Brdr. Knudsens millionbyggeri ved Ringvejen i år, skal det hentes i de nuværende lokaler på Byskellet i Ringkøbing.
I lokaler på tilsammen 240 kvm. omsættes en millionproduktion, som til jul kan boltre sig over den ti-dobbelte plads i nye og skræddersyede lokaler.
Selv om det virker utroligt med denne produktion i så beskedne lokaler, har kendsgerningen længe stået klar for Anker (39 år) og Leif (36 år) Knudsen. Enten måtte de nedtrappe virksomheden eller også måtte de bygge nyt. Senest den 10. december tages beviset på den sidste mulighed i brug ved Ringvejen, nabo til Jern og Stål.
EF-regler har været med til at forstærke beslutningen om at flytte og bygge nyt.
De to brødre startede frugt engros virksomheden i 1964, og første års omsætning blev en kvart million. Siden er dette tal mangedoblet, og virksomhedens udvikling har været sikker og støt.
Men i 1976 begyndte pladsproblemerne at melde sig for alvor på Byskellet. Det var simpelthen ikke muligt at presse en fortsat stigende produktion igennem, og på scenen medlte sig også EF-regler, som senest til årsskiftet kræver skiltning på samtlige produkter – f.eks. pakkedato, sidste salgsdato, prisen og pris pr. kilo.
Dette krav medfører investering i kostbart nyt maskineri, og en minidatamat skal faktisk udregne priserne for at gøre det EF-lovligt. I branchen ventes det at mange grossistfirmaer ryger af i svinget som følge af de nye skærpede prisregler.
I sommerhalvåret beskæftiger Brdr. Knudsen 13 medarbejdere, mens vinterperioden kræver en halv snes ansatte.
I det nye byggeri ansættes yderligere seks medarbejdere – tre i pakkeriet, en på lageret, en chauffør og en dame, som med en økonomi-uddannelse som ballast skal træde ind i firmaets administration.
I det nye byggeri bliver der tale om et bebygget areal på ca. 2600 kvm.
Et kartoffelrum beslaglægger de 300 kvm. og der er blandt andet kølerum og et modningsrum til bananer. I hvert kølerum kan der være 70 tons frugt ad gangen. Firmaet hovedartikel er kartofler, men en stor del af handelen består af hollandske blomster og sydfrugter som importeres f.eks. fra Tyskland.
10. december skal byggeriet være klar til indflytning, og efter den tid vil alle ansatte hos Brdr. Knudsen ta’ sig selv mange gange i at tænke: – Tænk at det kunne lade sig gøre dengang på Byskellet.
– Byggeriet blev dog en del forsinket, så indflytningen skete først i løbet af foråret 1980.
9. december 2024
Bunkers i Ringkøbing
I Ringkøbing vestlige udkant begyndte den tyske besættelsesmagt i efteråret 1943 at bygge et antiluftskytsbatteri, og der blev bygget 5 store bunkere og 2 almindelige maskingeværbunkere. Tre af bunkerne var beregnet til antiluftskytskanoner, som havde en kaliber på 3,7 cm, men var sikkert udstyret med 2,5 cm kanoner, Desuden blev der bygget en bunker til en lyskaster og en ammunitionsbunker.
Byggeområdet var inden byggeriet helt fladt. Efter støbningen af de fem store bunkere blev de delvist dækket med jord, som blev hentet med en nyanlagt tipvognsbane fra området øst for Gammel Sogn kirke et par kilometer fra fæstningsområdet. Ved Gl. Sogn kirke ses stadig arrene fra den meget store udgravning.
Batteriet blev omgivet af en pigtrådsspærring, og byggeriet af bunkerne blev meldt færdig i løbet af sommeren 1944.
Efter krigen lå det tyske antiluftskytsbatteri øde hen i den vestlige del af Ringkøbing indtil 1951/52, hvor Civilforsvaret fik råderet over de fem bunkere. Den tyske kommandobunker blev også bunker for CF. To af bunkerne blev indrettet som beskyttelsesrum og to blev indrettet til ekstra vandforsyning ved brandslukning.
Ringkøbing blev større og større, og da Danmark var blevet medlem af NATO, og ”den kolde krig” udviklede sig med en reel risiko for atomangreb og radioaktivt nedfald, besluttedes det i 1971 at ombygge den gamle tyske bunker, lave en større tilbygning og forsøge at sikre den bedst muligt mod atomangreb.
Det blev et større projekt, idet flere af de svære jernarmerede indervægge blev fjernet, og luftfornyelsessystemet helt helt fornyet, så det bedre kunne modstå radioaktivt nedfald.
Bunkeren blev også udstyret med mange telefonforbindelser og radio, selv politiet havde eget mødelokale.
Da Sovjetunionen kollapsede i 1989/90, og risikoen for et atomangreb mindskedes, blev CF’s kommandobunker nedlagt omkring 1993.
Før anlæggelsen af antiluftskytsbatteriet blev der i Ringkøbing bygget flere høje trætårne til antiluftskyts af mindre kaliber ved jernbaneterrænet.
Disse stillinger var camoufleret som Vandtårne og møller.
Stillingen ved det gamle posthus ramte i 1943 et fire-motoret engelske Lancaster-fly, da det var på vej tilbage til England efter et bombetogt over Stettin. Alle otte besætningsmedlemmer omkom, da flyet blev skudt ned, og landede få hundrede meter ude i fjorden sydøst for Ringkøbing.
I 2018 besluttede Vestjyllands Andel at fritlægge den bunker der lå på deres grund.
Egentlig skulle den have været fjernet, så Vestjyllands Andel kunne få flere parkeringspladser, men det viste sig at det ville koste 300.000 kroner, så de besluttede at beholde den i stedet. Den er nu tilgængelig for offentligheden.
Historiker Bent Baagøe Anthonisen, der hjalp Vestjyllands Andel med at lave plancher til bunkeren, fortalte om bunkerens historie.
”Det er den bedst bevarede bunker af den type i Europa, der blev bygget 66 af denne type bunkere i Danmark! – Bunkeren har været en del af et antiluftskytsbatteri med fem store bunkere og to almindelige maskingeværbunkere. Til bunkeren her er der brugt 635 kubikmeter beton. Vægge og lofter er to meter tykke. Bunkeren er bygget til en 3,7 centimeter kanon, men der har nok stået en 2,5 centimeter kanon ovenpå denne bunker. Batteriet har været i drift, og været med til at skyde allierede flyvere ned” fortæller Bent Baagøe Anthonisen.
– I foråret 2021 gik 10-4 Byggecenter og Tømmerhandel i gang med at planere og byggemodne et areal mellem Vester Kær, Engkær, Enghavevej og Kastengevej. De havde købt grunden for blandt andet at lave parkeringspladser og bygge en hal. De vidste godt at der lå en bunker på grunden, men da de gik i gang med gravemaskinerne fandt de ud af at der lå to bunkers.
De to bunkers, der kom frem i dagens lys på Vester Kær er en luftværnsbunker som den, der ligger ved Vestjyllands Andel og en tilstødende ammunitionsbunker.
De besluttede at fritlægge disse to bunkers og lade dem ligge på parkeringspladsen som en minde om fortiden, og lade dem indgå i bunkersprojektet, så nu kan man altså se to bunkers mere når man kommer forbi på Enghavevej.
8. december 2024
Samlestalden
Uddrag fra en erindringscafe hvor Egon Hovmark fortalte om Vestjydsk Eksportforening og Samlestalden. Han var ansat som forretningsfører fra 1973 frem til lukningen i 1987.
Vestjydsk Eksportforenings start
Den 9. januar 1909 afholdt ”De samvirkende Landboforeninger i Ringkøbing Amt, delegeretmøde i Holstebro hvor gårdejer Mads Lambæk, Lem, fremsatte forslag om at arbejde for dannelse af en Eksportforening til salg af fedekvæg for Ringkøbing Amt.
For præcis 105 år siden, den 8. december 1909 holdes så i Ringkøbing det møde, der blev den stiftende generalforsamling for ”Vestjydsk Eksportforening”. Det mål, stifterne af ”Vestjydsk Eksportforening” havde sat sig, blev udtrykt i en enkelt linje i vedtægterne: ”Formålet er at afhænde medlemmernes kvæg på bedst mulig måde”.
Foreningen var i hele sin opbygning en andelsforening.
Transporten af kvæget
Til at begynde med blev der oprettet modtagelsespladser ved forskellige jernbanestationer, og det kvæg, som medlemmerne ønskede at sælge, blev tilmeldt. Det var lidt tungt og langsomt virkende, men man var nødt til at indordne sig efter jernbanernes drift.
Først i 1920 – 1930 begyndte bilerne at sætte ind som et tidsvarende samfærdselsmiddel, der gav langt større hurtighed. Man slap for at holde i lange rækker foran stationen – ofte i timevis – for at få vejet og afleveret kreaturerne. Og man blev forskånet for at se de bundne frysende kreaturer i jernbanens åbne kreaturfolde.
Let og hurtigt blev kvæget i biler kørt fra stalddør til markedshal. På eksportmarkedet i Esbjerg blev der så foretaget vurdering, klassificering og afregning til andelshaverne i forhold til dyrets værdi.
Samlestalden i Ringkøbing.
I årene 1935-36-37 blev der indenfor Vestjydsk Eksportforening gjort et stort arbejde for at få oprettet en samlestald i Ringkøbing.
Den 24. september 1936 oplystes det på et bestyrelsesmøde, at ”Landbrugsministeriets kvæg og kødudvalg” havde givet tilladelse til, at Vestjydsk Eksportforening oprettede en samlestald i Ringkøbing, idet udvalget var villig til at sende en opkøber til Ringkøbing under forudsætning af, at der tilførtes samlestalden mindst 20 eksportkreaturer ugentlig.
På et møde d. 8. maj 1937 kunne bogholder Anders Lambæk oplyse om det fortsatte arbejde for oprettelse af en stald i Ringkøbing og fremlægge tegninger på den påtænke bygning, der blev anslået til at koste ca. 20.000 kr.
Bygningen blev opført af et A/S, der bestod af Ringkøbing Kommune, Ringkøbing Landbobank, Ringkøbing Bank, Vestjydsk Eksportforening samt en kreds af 16 private. Hver af de fem grupper overtog aktier for 4.000,- kr.
Vestjydsk Eksportforening fik overladt brugen af samlestalden for en leje af 1.500 kr. pr. år.
Den 24. august 1937 blev den nye samlestald indviet ved en lille festlighed.
Lørdag den 25. august 1962 kunne Ringkøbing Samlestald så runde 25 år. Og man kunne læse: ”Der fejres fødselsdag hos Ringkøbing Samlestald. Det er 25 år siden, man begyndte virksomheden, og udviklingen siden starten i 1937 har betegnet en stor fremgang”.
I Samlestaldens første år som virksomhed – 1937 – omsattes 1600 dyr.
Og i det sidste hele år før jubilæet – 1961 – var tallet vokset til 14.000 dyr.
I alt havde man gennem 25 år modtaget 322.446 dyr.
”Sådanne resultater er det værd at fejre og alle der har tilknytning til Samlestalden: opkøbere, trækkere, vejere, vognmænd, dyrlæge m.fl. inviteres til en festlighed på Højskolehotellet for at markere jubilæet”.
Samlestalden var blevet en stor succes, og omsætningen steg hurtigt.
De der ved starten mente, at der var bygget for stort, blev ret hurtigt gjort til skamme. Allerede i 1938 – året efter starten – fandt den første udvidelse sted. Men snart var dette utilstrækkeligt, og i 1939 måtte man igen bygge til stalden og senere lavede man også en tilbygning af en grisehal til søer.
Den sidste udvidelse af samlestalden fandt sted i 1952, da man byggede en kalvestald i hele staldens længde med plads til 225 kalve. Og nu var der stald til ca. 450 dyr.
Køerne forsvinder
Efterhånden blev der næsten ikke eksporteret levende dyr længere. Og i 1984 mente man at en ”diskussion om struktur ændring og nedlægning af markeder kan meget vel hurtig komme på tale.” – Allerede to år senere gik denne diskussion i gang.
På Vestjydsk Eksportforenings generalforsamling den 28. februar 1986, stillede formanden for foreningen, Ernst Sandager fra Dejbjerg følgende provokerende spørgsmål: ”Skal vi give op og lukke foreningen”? Ernst Sandager nævnte at bestyrelsen havde drøftet foreningens fremtid i relation til den stadig faldende tilførsel af dyr til markederne”.
Det blev nemlig mere og mere almindeligt, at dyrene blev sendt direkte til slagteriet i stedet for at sende dem levende til udlandet, hvor især Tyskland tidligere var et stort marked.
”Vi kan måske omstrukturere vor administration, hvis der kan være noget at spare. Man kan helt opgive og lukke foreningen. Eller vi kan fortsætte som nu med det renteafkast som vores formue giver til hjælp for driften. Bestyrelsen ønsker meget gerne, at vore medlemmer vil udtale sig i dag. Reservefonden samt konto og samlestalden i Ringkøbing giver en vel konsolideret virksomhed. Skønsmæssigt må Vestjydsk Eksportforenings aktiver, når alt er betalt, vurderes til mere end 2.5 mio. kr.”
Flere medlemmer foreslog en nedlæggelse straks, andre ville stille i bero et par år, men indtil videre fortsatte kvægavlerne i Vestjydsk Eksportforening.
Beslutning om ophævelse af Vestjydsk Eksportforening skete på generalforsamlingen i februar 1987, og den 6. april 1987 blev der afholdt en ekstraordinær generalforsamling, som krævet i vedtægterne. Her blev ophævelsen endelig vedtaget med 70 stemmer for og 18 imod. ”Ved ophævelse af foreningen realiserer bestyrelsen dennes ejendele på bedste måde, og det indkomne beløb fordeles til medlemmerne i forhold til leveringsbeløbet i det sidste hele regnskabsår med tillæg af eventuelt yderlige leverance i perioden 1/1 – 26/2 – 1987.
Medlemmerne og Vestjydsk Eksportforening bestyrelse valgte at lukke, mens der endnu var overskud og en god egenkapital.
Naboerne på begge sider, bilforhandler G. Bech-Hansen og Tømmerhandler Henry Kjeldsen gav et fælles bud på grund og bygninger. Og de delte arealet, så Bech-Hansen fik facaden og ca. 1.500 kvm. og tømmerhandlen fik bagjorden på ca. 6.000 kvm.
Markedsdag på samlestalden i Ringkøbing
Hver onsdag havde der i årtier været samlestald hos Vestjydsk Eksportforening. Der var et mylder af landmænd, opkøbere, køer og grise (søer).
Om onsdagen når der var marked i Ringkøbing begyndte vognmændene at komme med søer og kreaturer fra omkring kl. 10.
Det kunne være et festligt syn på forpladsen ved Samlestalden, når alle lastbilerne og mindre kreaturvogne (krejlerbiler) med handelsmænd begyndte at komme.
Kreaturerne skulle bindes af trækkerne og vognmænd. I stalden havde Hans Peter Andersen ansat 3–4 trækkere på deltid – 3 til 5 timer hver onsdag.
Søerne gik løse i sostalden. Dyrene blev kontrolleret for synlige sygdomstegn af dyrlæge P. Spaabæk og senere af dyrlæge Willy Piil.
Omkring kl. 12:00 kom direktør Svend Thimsen og opkøberne fra Skjern når markedet var slut der. I Ringkøbing blev enkelte dyr opkøbt af f.eks. slagter Kjærgaard og slagter Iversen, der selv slagtede på Ringkøbing offentlige slagtehus. Enkelte dyr blev solgt til videre opfedning af andre af eksportforeningens medlemmer.
Når alle dyr var kørt væk skulle staldene rengøres. Det blev gjort meget grundigt.
Det skete at et undsluppen dyr forvildede sig ind på tømmerhandlens plads eller op i byen, nogen gange måtte Falck ud og indfange eller skyde dyret. En gang var det endda ude i Ringkøbing Fjord. En anden gang var det mere alvorligt, den 27. november 1946 kunne man læse i avisen: ”Gal Tyr fra Samlestalden løber gennem Byen og overfalder på Torvet fhv. Kontorbestyrer Petersen og Gdr. Johs. Lauridsen, No, sidstnævnte kvæstes temmelig alvorligt”.
Først på eftermiddagen blev det tid til sen frokost for opkøberne, og kontorfolkene. På Vestjydsk Eksportforenings regning blev der købt smørrebrød fra Hotel Hindø og senere fra Maries Madbutik.
7. december 2024
Rindom Fryseanlæg
Vore forfædre lærte erfaringsmæssigt at bruge konserveringsmetoder som tørring, røgning, saltning og køling for at kunne lagre fødevarer i længere tid. Det var vigtigt at kunne gemme fødevarer fra høstens overflod til den kommende vinter.
Efterhånden fandt man ud af at nedfrysning var en rigtig god måde til at konservere madvarer, men denne teknik kunne hovedsagelig bruges om vinteren, når det var koldt.
En kombination af, at teknikken udviklede sig, og at vi fik et større fokus på fødevarer, ernæring og sundhed, førte til, at der i løbet af 1940’erne og 50’erne blev der oprettet mange fælles fryseanlæg rundt omkring i Danmark. De lukkede igen i løbet af 1970’erne efterhånden, som næsten alle hjem fik sin egen dybfryser.
Også i Rindum slog ideen om et fælles fryseanlæg igennem, og vi har på arkivet en lille protokol der fortæller historien om ”Rindom Fryseanlæg”.
– Og nej, det er ikke en fejl at Rindum er stavet med ”o” i stedet for ”u”. I denne protokol, der dækker årene 1949 til 1968, er det konsekvent skrevet som Rindom!
14. november 1949
Efter forudgående tegning til et fryseanlæg i Rindum blev der denne dato afholdt en stiftende generalforsamling
Ingeniør Dyhrberg fra firmaet Birkholm & Dyhrberg i Holstebro var til stede og gav oplysninger. Det bestemtes at oprette fryseanlægget, og tage mod et tilbud fra Peder Svendsen (som ejede Rindum Mølle) om at opstille anlægget i møllehuset, som lå på den anden side af vejen, mod en årlig leje på 180,- kr. Peder Svendsen betingede sig dog at kunne opsige lejemålet, men lovede i så fald at stille en byggegrund til rådighed.
Man købte anlægget med 9 bokse og en boks til lynfrysning for 8655,- kr. Og såfremt Peder Svendsen indenfor 10 år opsagde lejemålet ville Birkholm & Dyhrberg genopstille anlægget klar til drift uden vederlag, dog excl. murerarbejde.
Man udarbejdede vedtægter og af disse fremgår det blandt andet følgende:
Bestyrelsen bestod af 3 medlemmer, som blev valgt på den årlige generalforsamling for to år af gangen. Man gav bestyrelsen mandat til at optage det fornødne lån til frysehusets start. Dette kunne afdrages over 10 år, og samtlige andelshavere hæftede solidarisk for dette lån.
Lejen, der fastsættes af bestyrelsen for et år ad gangen, skulle erlægges kvartalsvis forud eller efter bestyrelsens nærmere bestemmelser.
Og som noget helt særligt, står der i vedtægterne, at ”Kassereren har ret til at trække bokslejen af medlemmernes tilgodehavende på Mejeriet”.
Alle andelshavere leverede åbenbart mælk til mejeriet, så når man havde mulighed for at trække bokslejen direkte i afregningen fra mejeriet, ja, så var der sikkerhed for at få pengene hjem.
I april 1950 blev der afholdt medlemsmøde hvor der blev berettet om ”mange forhandlinger med firmaet Birkholm & Dyhrberg vedrørende fryseanlægget, ser nu formentlig er i orden”. Firmaet forlangte nu betaling for anlægget, og man enedes om at sende pengene.
Man havde lavet et andragende til Rindum Elektricitetsværk om at få strømprisen beregnet efter prisen på teknisk strøm, hvilket var blevet afslået.
Den 4. august 1950 afholdt man et møde da der var problemer.
Strømforbruget var omtrent dobbelt så højt som beregnet af Birkholm & Dyhrberg, og temperaturen i boksene var for høj. I boksene lå den omkring minus 10 grader imod lovet minus 16 – 18 grader, og i lynfryseren var den på minus 16-18 grader mod lovet minus 28 grader.
Den 16. august 1950 var ingeniør Dyhrberg på besigtigelse. Han indrømmede at temperaturen var for høj, og strømforbruget for stort. Han lovede at rette fejlene i nær fremtid.
Den 2. november 1951 blev køleanlægget efterset af overmontør Olsen i Århus uden vederlag. Resultatet blev at det kun kunne komme ned på minus 12 grader, men da det ikke var tilfredsstillende tilkaldte bestyrelsen selv Meinertz Olsen fra Ringkøbing, men han kunne ikke gøre mere. Da de i forvejen havde klaget til hovedfirmaet i København tilbød de at levere 4 stk. kanalplader til en pris af 40 kr. stk., men de kunne ikke garantere at det ville afhjælpe problemet. Dette indkøb blev udsat, og der skrives ikke mere om det, men mon ikke man har fået anlægget til at fungere, man hører i hvert fald ikke mere om problemer med temperaturen de følgende år.
I oktober 1952 har man modtaget en regning man nægter at betale.
Den er fra firmaet ”Frigidaire” i Århus, og de skriver at ”I anledning af deres telefonopringning, skal vi meddele, at eftersynet er bestilt pr. telefon til vores Herning afd. Der blev reklameret over støj i radio, og det var antagelig fra Rindum Mølle, der blev ringet. Vi forventer derfor beløbet indbetalt.”
Bestyrelsen svarer at der hverken fra Rindom Mølle eller fra nogen af bestyrelsesmedlemmerne er ringet til Herning ang. reparation af støjkondensator ved køleanlægget, så man ser derfor ingen anledning til at betale regningen.
Herefter forløber en hel del år med korte referater fra den årlige generalforsamling. Det er som regel anført at ”De fleste af medlemmerne er mødt”, og regnskabet blev godkendt, og der er også anført navnene på de nye der vælges til bestyrelsen.
Men den 05.11.1961 sker der noget – Der afholdtes ekstraordinær generalforsamling på forlangende af brdr. Antonius. De ville sælge deres andel i fryseanlægget til Slagter Sørensen. De øvrige medlemmer ville ikke godkende salget af boksen, der så skulle bruges til erhverv, hvilket ville medføre for stort strømforbrug.
Senere i protokollen kan man læse at Chr. Henriksen har overtaget brdr. Antonius boks og P. M. Nielsen har overtaget Egon Nielsens boks.
23.02.1963 afholdtes generalforsamling hos Ole Snogdal.
Formand og kasserer aflagde beretning som blev godkendt, og Chr. Henriksen bad om lov til at forære sin boks til Sandfeld Pilgaard, hvad ingen havde noget imod,
Mandag den 20. maj 1968 afholdtes møde i Rindom Mølle ang. opløsning af Fryseanlægget og at sælge motor og motorskab mm. hvilket vedtoges, og at hver især køber fryseskab. Regninger som er ved opløsningen udlignes over hvert medlem.
Underskrevet af de 8 tilbageværende medlemmer:
Niels Knudsen – Cenius Pedersen – Laurids Møller – Peder Mortensen – Jens Østergaard – Frederik Nielsen – Ole Snogdal – Sandfeld Pilgaard
Vil man læse mere om frysehusenes historie, så er her et link til en fin artikel om emnet:
Frysehuse storhittede i Danmark i 1950’erne – læs om deres forunderlige historie
6. december 2024
Kornsiloerne på havnen
Th. Lindberg’s Korn- og foderstofforretning på havnen havde allerede i 1958 bygget sin første silo, den 23 meter høje kornsilo, som i folkemunde blev døbt ”katedralen”.
Th. Lindbergs høje silo, blev bygget i 1961. Siloen blev støbt i glideforskalling, dvs. at siloen blev støbt i en proces. Med sine 35 meter blev den Ringkøbings højeste bygning.
Den var færdigstøbt i august 1961. Medens fyrværkeriet knaldene i det store siloanlæg, blev der fejret rejsegilde, hvor borgmester Dalgaard-Knudsen talte for fru Lindberg.
I 1977 byggede Ringkøbing Korn, Th. Lindberg en plansilo på 1350 kvm. Byggeriet var besværligt, da det kneb med at få de store stålspær gennem Ringkøbings smalle gader. Siloen ligger der endnu som en del af Vestas bygninger, og er en del af deres produktionslokaler. I 1979 byggede Ringkøbing Korn et nyt kontorhus i to etager til afløsning for træbygninger fra 1970, og i 1987 blev der opført yderligere en ny bygning, til erstatning for ”vejerboden”. Også disse bygninger ligger der endnu, malet i Vestas farver.
31. december 1982 skiftede Ringkøbing Korn navn og blev til Superfos Korn.
Nordsøværftet lukkede i september 1997, og i løbet af 1998 købte Vestas en del af værftets bygninger, blandt andet værftets administrationsbygning samt kantinen og en stålhal. De var også interesseret i Superfos’ bygninger, som blev opkøbt, og i 1999 startede nedbrydningen.
Det gik hurtigt fremad med nedbrydningen. I løbet af februar måned var silopakhuset og de gamle gødningshaller nedbrudt, sammen med Nordsøvæftets haller mm.
Men den store silo var et særligt problem.
Entreprenøren ville gerne sprænge den ned, mens Ringkøbing Kommune havde sine betænkeligheder med hensyn til om kajen kunne holde til vægten af en faldende silo.
Det spørgsmål blev besvaret søndag den 14. marts 1999, kl. 16;00, da siloen blev sprængt.
Sprængningen var et stort tilløbsstykke og skete under overværelse af ca. 5000 tilskuere.
Kajen holdt ikke til sprængningen!!!
I maj måned blev alt opbrækket beton knust og brugt som fyld forskellige steder. I alt blev der ophugget ca. 3.200 kubikmeter beton og asfalt.
5. december 2024
Storken i Øster Strandgade
– Juletræet på billedet herover er ikke fra Ringkøbing, men i stedet et billede af et juletræ fra den gamle by i Aarhus.
Bemærk at der i toppen af træet er en stork! Storken, der jo kommer med de små børn, skal symbolisere fødselsfesten, og derfor brugte man den i toppen af juletræet i sidste halvdel af 1800-tallet.
I anden udgaven af Peters Jul fra 1870 kan man også se en stork i toppen af træet.
I de senere udgaver af Peters Jul har storken dog måttet vige pladsen til fordel for den traditionelle stjerne.
Som andre byer havde Ringkøbing engang sine storke. Men denne særlige stork var standfugl og blev her hele året. Den var nemlig af bly og på sine ben af jern stod den på toppen af husets gavl i Øster Strandgade.
Huset tilhørte dengang skomager Severin Rosenvinge (1813 -1893), og storken var forfærdiget af en ældre slægtning, Peter Rosenvinge. Denne var lidt af en original og folkekunstner, højst opfindsom og fuld af indfald. Han var musiker og digtede små vers til at klistre på markeds-honningkager.
I Mellemgade havde han indrettet et teater, som dog senere blev lavet om til sygehus. Da det blev nedlagt som sygehus blev det omkring 1875 opkøbt af proprietær, papirfabrikant P. Smith og han omtalte den altid selv selv som ”Æ Forretning”.
Omkring år 1900 brændte det, og blev herefter købt og bygget op af Mathias Klokker.
Skomagerens hus her i Øster Strandgade blev langt op i 1900-tallet kaldt ”Storkereden”, på grund af den kunstige stork på taget.
Storken kom på museum i 1924. I protokollen er den af Mathias Klokker indført som ”1 Stork af bly fra Storkereden”.
Og nu vi er ved storke, så er der også en anden storkehistorie fra samme kvarter
Poul Ellerbek skriver i bogen “Ringkøbing set fra Østergade”:
Enhver by har vel til stadighed sine originaler.
Fra begyndelsen af vort århundrede husker mange indfødte ringkøbingensere endnu “Per Hus”, der boede i Smedegade, i huset bag nr. 13.
Engang kom en stor storkeunge ynkeligt af dage i Per Hus’ have.
En af byens fruer blev efter sigende ret forbløffet, da Per Hus kort efter troppede op i hendes køkken og bad om at låne en suppegryde.
4. december 2024
Ørnhøjbanen og den gamle remise
Ørnhøjbanen, eller ”Ringkjøbing-Nørre Omme Jernbane”, som den hed da den første delstrækning blev åbnet den 15. november 1911, var en privatbane der i første omgang løb fra Ringkøbing til Ørnhøj. I 1925 blev banen forlænget fra Ørnhøj til Holstebro.
Det sidste tog på banen kørte den 31. marts 1961.
Fra starten var det meningen at man ville bygge sin egen station, som skulle være banens hovedstation. Tanken var, at banens driftsbestyrer også skulle være stationsforstander på privatbanen. I hovedbygningen skulle der være kontorlokaler, ventesal, forhal og rejsegodsrum. På førstesalen skulle der være en stor fem-værelses lejlighed til driftsbestyreren.
Der var endvidere regnet med varehus, kvægfold, rampe, perron, udhus, vognvægt, læssespor med rangerspor, to omløbsspor, remisespor og remise med plads til tre lokomotiver, samt forbindelsesspor til statsjernbanestationen. Man havde kig på et større areal beliggende der hvor hovedkontoret og direktørboligen senere blev bygget. Dengang var der ikke bygget på den gamle markedsplads, det område der i dag ligger på begge sider af I. C. Christensens Alle.
Men med en station på denne beliggenhed ville det blive nødvendigt, at man skulle krydse statsbanernes spor, og en sådan krydsning ville statsbanerne ikke tillade. Det ville så kræve en viadukt over statsbanernes spor. Anlægget af denne sporbærende bro med tilhørende rampeanlæg ville dog blive så omkostningskrævende, at man i stedet valgte at leje sig ind hos DSB, så man fik en fælles station. Udover det økonomisk var at foretrække, var det også nemmere for de rejsende, der skulle skifte tog.
Man nøjedes så med selv at bygge et hovedkontor med driftbestyrerbolig på hjørnet af grunden, der oprindelig var udset til station.
Hovedkontoret er bemærkelsesværdigt derved, at bygningskomplekset er indpasset på en skæv hjørnegrund. Bygningens to længer ud mod I. C. Christensens Alle og Nørredige er sammenbygget således, at hjørnet er markeret i tagetagen med tre tagrygge med halvvalm, hvoraf de to yderste hører til siderne langs vejen, og den i midten er på en smal fløj, som har indgangsparti på bagsiden. Mod hjørnet er der en udbygning i stueetagen, som øverst har en balkon. I fagsproget kaldes denne konstruktion for en butterflyplan og elegant ser det ud. Bygningens grundplan og grundens facon kommer derved til at hænge sammen på en meget naturlig og selvfølgelig måde.
Bygningen udstråler også på en enkel måde uden at være prangende, at der her ikke er tale om et hvilket som helst hus. Det er jernbanens hovedkontor og bolig for selveste driftsbestyreren. Elegant med uden praleri, intet kunne passe bedre til den vestjyske kultur.
Hovedkontoret og alle banens stationer er tegnet af arkitekten Ulrik Plesner, det gælder også den gamle remise.
Remisen
Remisekomplekset bestod oprindelig af en remisebygning med tre porte og tre spor med pladser til banens damplokomotiver. Sammenbygget hermed var der en noget højere bygning med to porte og to spor. Her var der maskinværksted og malerværksted. Bag remisebygningen var der en bygning med opholdsrum, bad, skabsrum, personalestue samt materialerum.
Værkstedsbygningens karakteristiske tagform med to halvvalme, der kiler sig sammen, er tegnet efter samme grundide som hovedkontoret på hjørnet af I. C. Christensens Alle og Nørredige. På værkstedbygningen er der dog kun tale om to gavle mod hovedkontorets tre.
Da de to motorlokomotiver kom til i 1926, blev der syd for værkstedsbygningen opført en 17 meter lang træremise. Motorlokomotiverne var for lange til at kunne være i den oprindelige remisebygning, hvis sporlængde var afpasset efter damplokomotivernes længde.
Efter Ørnhøjbanens lukning stod remisebygningerne og forfaldt, i 1983 kunne man læse i Ringkøbing Amts Dagblad, at DSB udtalte, at remisens dage var talte – de ville på et tidspunkt blive nedrevet.
Der gik dog nogle år inden det kom så vidt. Kommunen købte bygningerne i 1994, men der var ikke rift om anvendelse af dem. Så den 05.09.1996 besluttede Ringkøbing Kommunes Teknik- og Miljøudvalg af fjerne bygningerne, som efterhånden var forfaldne.
Remisekomplekset blev nedrevet, først forsvandt den lave del og siden den høje del.
Inden nedrivningen af den høje del af bygningen forsøgte Ringkøbing Bevaringsforening at få bygningen bevaret. Foreningen skrev: ”Den robuste bygning er med sine karakteristiske detaljer og sin ligefremme, men smukke proportionering et fornemt eksempel på Plesners arkitektur”. Desværre var foreningens bestræbelser forgæves.
3. december 2024
Frossen Fjord
I et avisudklip fra den 6. februar 1940 beskriver ”C.H.” et meget stemningsfuldt billede af Ringkøbing Fjord om vinteren under overskriften: “Frossen Fjord”.
Den om sommeren så idylliske Ringkjøbing Fjord er nu en kompakt ismasse, som Hvide Sande-beboerne benytter som transportvej, da det i disse dage er den eneste farbare fra dette stykke Danmark og ind til byen.
Alt erhvervsliv ligger brak i havnen. Bådene ligger der side om side skruet fast af isen ingen tøffen høres fra motorerne, og så godt som ingen sømænd ses.
Jeg gik en tur langs fjorden for at se, om der var mere liv ude omkring. Og det viste sig, at der var mange, der benyttede sig af både skøjter og kælk.
En flok store drenge var ved at skovle sneen til side, så de kunne få en skøjtebane – en rigtig rundbane med forhindringer.
Længere henne var der en stor flok mere, de havde allerede fået banen ryddet og skøjterne i gang hvor det er en udmærket sport for sådanne gutter at få lemmerne rigtigt rørt i stedet for at sidde inde i kakkelovnskrogen og krybe sammen.
Tre kønne, unge piger i sportsdragt med kælke i kølvandet mødte jeg også – jo-o, der kunne også nok blive en rigtig god kælkebane fra den høje skrænt og ud på fjorden – dog kunne turen sikkert være bleven adskillige meter Iængere, hvis ikke isen havde været dækket af så stort et lag sne.
Langt ude i det fjerne skimtedes et par sorte prikker. Mon det var ålestangere? Nu begyndte de at bevæge sig ind efter. De kom stadig nærmere mod land trækkende en slæde efter sig.
Mon det var fisk, de havde på denne slæde? Nej! Det var nok mest garn, som de havde haft sat under isen – med fisk var det småt. Fiskerne kan så at sige intet udrette på fjorden. Isen er for tyk.
Det er klart vejr – solen skinner i al sin vælde og farver en stor, stor radius gult som guld.
Et flot udsyn er der herfra: Velling med sin hvide kirke ud mod fjorden – og mod vest de hvide, marehalmsklædte klitter, hvor fyrtårnet rager op i høj majestæt, som ville det sige: Jeg råder over havet, det store, vældige hav, som vi ved ligger der skjult bag klitterne – det hav, hvorpå der i disse tider daglig foregår frygtelige dramaer.
Og her bagved ligger så Ringkjøbing, en lille fredelig købstad med dens bramfri indbyggere, en By, der altid byder gæster og besøgende velkommen på ægte vestjysk maner.
C. H.
2. december 2024
Kartefabrikken i Østergade 36
Kartefabrikken var en del af Jens Moelbergs købmandsgård, der lå i Østergade overfor Christen Husteds købmandsgård, svarende til de nuværende numre: Østergade 32, 34 og 36.
Gården var på i alt 79 fag og rummede bl.a. 2 lejligheder. Den ene var på 214 kvm. og den blev uden tvivl beboet af Jens Moelberg fra hans overtagelse af forretningen.
Den anden var på 51 kvm. og den blev måske beboet af kartemageren, der var ansat ved kartefabrikken.
Denne fabrik, der var på 43 kvm. havde til huse i det gavlhus, der i dag har nummer 36 i Østergade.
Det nuværende hus er formodentlig det oprindelige, men med bindingsværk erstattet af grundmur og stråtag med tegltag. Denne ombygning kan udmærket være foregået gradvis, og i så fald er gavlen sikkert først blevet grundmuret. Siden er huset også blevet forlænget mod øst.
Fabrikken var grundlagt i 1794 af Croner & Moelberg og Christen Husted, hver med en halvpart. De fik hver halvdelen af produktionen at afsætte. Fabrikken lejede huset af Croner & Moelberg.
I 1801 hed kartemageren Anders Christensen Faurby og var fra Lem.
Fabrikken beskæftigede også 10 fattige børn.
Produktion af uldgarn
Når uld kommer fra får, kan det være klumpet og uegnet til at bruge til beklædning eller andre ting. Derfor er det meget nyttigt at karte ulden. Kartning er en proces, hvor fibrene i ulden bliver løsnet, og det resulterer i luftig uld, som er klar til at blive spundet til garn.
Alternativt kan man også bruge den kartede uld til filtning eller andre ting, som kræver et let og luftigt lag af uldfibre.
Kartet uld kan enten kartes pr. håndkraft eller via en maskine.
Hvis ulden kartes i hånden, bliver der typisk brugt to redskaber. Redskaberne har håndtag og en flad plade, hvor der sidder nogle metalkroge på den ene side. Disse kroge tager fat i ulden og river den let fra hinanden og løsner dermed materialet.
Er man interesseret i at se mere om uldproduktion er hele processen fint beskrevet med billeder og film på denne hjemmeside: Sådan laver vi garn | Hjelholts Uldspinderi | Denmark . Her anvendes dog ikke håndkarter, der kartes i stedet på maskiner, men processen er den samme.
Karter
Kartefabrikken var ikke en fabrik hvor man kartede ulden, men man fremstillede redskaberne (karter), så man selv kunne karte ulden hjemme, inden den skulle spindes til garn. Og det at lave karter lyder som en indlysende ide i en egn som den vestjyske, hvor der var en stor hjemmeproduktion af tekstiler.
Den årlige produktion lå på 60-80 dusin par (1 dusin = 12 stk.) og produktionen er er angivet i dusin par, da karterne altid blev solgt i sæt af 2 stk. (et par), så har børnene altså siddet og lavet mellem 1440 og 1920 stk. af disse karter.
Karter blev tidligere, og blev det i nogen grad stadig efter fabrikkens start, indført fra Amsterdam. I 1796 udførte Jens Moelberg 2 dusin par til Norge, men ellers blev karterne solgt lokalt.
1. december 2024
“Jul i Ringkøbing” 1999
I 1999 havde Ringkøbing Løve Apotek netop fået ny indehaver, idet Henning Lukasen den 3. september havde fået bevilling, og den 1. november overtog han apoteket.
De første to år drev han apoteket fra den samme adresse i Algade, hvor det havde været de sidste 250 år, men han blev dog hurtigt klar over at der var problemer med adgangsforholdene.
Han fortæller at de første to år, så han aldrig en kunde med rollator inde i apoteket.
Og det var ikke så mærkeligt, for det første var der fem trin op af stentrappen udenfor, så en tung dør, og derefter var der en dobbeltdør, som kunne smække sammen om dem, hvis de var kommet igennem de første to forhindringer.
Da han ikke kunne nå til enighed med kommunen om at ændre adgangsforholdene valgte han derfor at flytte apoteket ned i Torvegade til dets nuværende placering.
I annoncen fra Rasmussens Bogtryk reklamerer de blandt andet for en spændende bog med titlen ”Trykkerier i Ringkøbing gennem tiderne”. Bogen fortæller blandt andet om det første trykkeri i Ringkøbing, det blev etableret i 1839, og det lå i Østre Strandgade 3.
A. Rasmussens Bogtrykkeri blev etableret i 1874, og kunne altså fejre 125 års jubilæum i 1999.
I 1999 var trykkeriet ejet af Svend Aage Jacobsen, og der var ikke noget der tydede på, at de ikke ville komme til at fejre deres 150 års jubilæum som selvstændigt trykkeri i 2024. Men tiderne skifter, og nu er trykkeriet nedlagt, kun navnet eksisterer stadig som en del af Strandbygaard A/S – Grafisk Trykkeri i Skjern.
Arkitekt Knud Fuusgaard etablerede tegnestue på bopælsadressen, Markskellet 7, 6950 Ringkøbing i 1979, og drev tegnestuen frem til den endelig lukkede i 2019. I starten tegnede han han en del parcelhuse, men efterhånden arbejdede han mere og mere med renovering. Blandt andet har han gennem årene renoveret mange kirker i Vestjylland.
Karsten Nordestgaard Rasmussen og Anders Krogh Slot havde sammen stiftet firmaet Scan-line Interiør, som siden stiftelsen holder til i ”Den gamle Købmandsgård”, som de overtog efter Morten Madsen.
Udover annoncerne rummede bladet også to spændende historier.
Den ene omhandlede Louis Rasmussen da han tog på valsen i 1913, og den anden viste billeder fra det gamle uldspinderi optaget i 1950’erne.
Jo, der var skam masser af spændende læsestof når ”Jul i Ringkøbing” kom ind af brevsprækken i de små hjem kort før jul.